Επιβολή προστίμου 10.000 Ευρώ σε fund για παραβίαση καταναλωτικής νομοθεσίας μετά απο καταγγελία που χειρίστηκε το γραφείο μας

Η απόφαση 67845/4.9.2024 της Διεύθυνσης Προστασίας Καταναλωτή-Παράνομες πρακτικές εταιρειών διαχείρισης, μονομερής τροποποίηση όρου σύμβασης, αδικαιολόγητη καθυστέρηση ανταπόκρισης στα αιτήματα δανειολήπτη, μη ορθή ενημέρωση για το υπόλοιπο οφειλής, παραβίαση καταναλωτικής νομοθεσίας και κανόνων που διέπουν την χορήγηση δανείων, καταγγελία ενώπιον της Διεύθυνσης Προστασίας Καταναλωτή, επιβολή διοικητικού προστίμου σε fund μετά απο καταγγελία δανειολήπτη

Το ιστορικό της υπόθεσης

Η εντολέας μας είχε συνάψει με ελληνικό πιστωτικό ίδρυμα σύμβαση καταναλωτικού δανείου, βάσει της οποίας συμφωνήθηκε ότι ‘όταν το ανεξόφλητο οφειλόμενο κεφάλαιο του παρόντος δανείου θα ισούται με ποσό ίσο ή μικρότερο από το άθροισμα α) του ποσού που αντιστοιχεί στο 40% του ύψους της συνολικής ως άνω οφειλής κατά την ημέρα εκταμίευσης και β) του ποσού της καταβλητέας τρέχουσας τοκοχρεωλυτικής δόσης, η δανείστρια θα προβεί είτε κατά την εν λόγω χρονική στιγμή είτε μεταγενέστερα σε διαγραφή του χρέους του Δανειολήπτη ίσου με το ποσό του κατά τα ανωτέρω ποσοστού (40%) του κεφαλαίου του δανείου, ήτοι ποσού ευρώ ΧΙΛΙΩΝ ΕΝΝΙΑΚΟΣΙΩΝ ΕΒΔΟΜΗΝΤΑ ΕΝΝΕΑ ΚΑΙ ΣΑΡΑΝΤΑ ΕΚΑΤΟΣΤΩΝ (1.979,40) υπο τον όρο ότι ο Δανειολήπτης δεν έχει περιέλθει σε ολική ή μερική υπερημερία μεγαλύτερη των ενενήντα (90) συνεχόμενων ημερολογιακών ημερών από την ημερομηνία πληρωμής (δήλη μέρα) της οφειλόμενης από αυτόν δόσης καθ’ όλη τη διάρκεια της ρύθμισης μέχρι τη χρονική στιγμή διενέργειας της διαγραφής’.

Η ως άνω εντολέας μας εξυπηρετούσε το ως άνω δάνειο εμπροθέσμως και προσηκόντως κατά τα συμφωνηθέντα, ως τον Δεκέμβριο 2022. Έκτοτε έπαυσε να καταβάλει καθώς σύμφωνα με τον ως άνω δανειακό όρο το εναπομείναν υπόλοιπο της οφειλής ήταν διαγραπτέο. Για το λόγο αυτό υπέβαλε αίτημα ώστε να διαγραφεί το υπόλοιπο της οφειλής της (40% του κεφαλαίου) ζητώντας να προβεί η νέα δικαιούχος του δανείου, το αλλοδαπό fund στο οποίο πουλήθηκε το δάνειο λόγω τιτλοποίησης, σε διαγραφή αυτού ώστε να παραλάβει βεβαίωση εξόφλησης της οφειλής. Το fund τον Δεκέμβριο του 2023 προέβη σε εξώδικη καταγγελία της σύμβασης δανείου με την οποία ζητούσε να πληρώσει η δανειολήπτρια όλο το ποσό των 2.756,85 Ευρώ νομιμοτόκως, το οποίο εσφαλμένως και παρανόμως θεωρούσε ότι ήταν πληρωτέο.

Οι υπάλληλοι της εταιρείας αυτής έκαναν στην ως άνω δανειολήπτρια πρόταση για αποπληρωμή του ποσού των 520,00 Ευρώ εφάπαξ προκειμένου στη συνέχεια να διαγράψουν το υπόλοιπο της οφειλής της και μετά τον Απρίλιο του 2023, παρά την επιμονή μας ότι ουδέποτε καθ όλη τη διάρκεια του δανείου δημιουργήθηκε υπερημερία, οι υπάλληλοι της ως άνω εταιρείας ισχυρίζονταν άλλοτε ότι η υπερημερία αφορούσε τους μήνες Δεκέμβριο 2022 και Ιανουάριο και Φεβρουάριο του 2023 και άλλοτε ότι η υπερημερία προέκυψε κατά τους μήνες Μάρτιο και Αύγουστο του 2020, το οποίο ήταν αναληθές και επιπλέον ισχυρίζονταν ότι η δόση του δανείου αυξήθηκε τον Αύγουστο του 2022 και ότι δήθεν είχαν ενημερώσει ήδη από τότε την δανειολήπτρια.

Ακολούθησε κοινοποίηση εξωδίκου από εμάς προς την ως άνω εταιρεία, η οποία ωστόσο δεν συμμορφώθηκε και στη συνέχεια υποβάλαμε για λογαριασμό της δανειολήπτριας τον Ιανουάριο 2024 καταγγελία στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή. Στην ως άνω καταγγελία προβάλαμε τα εξής: 1) ότι σε περίπτωση πώλησης και μεταβίβασης απαιτήσεων δεν επιτρέπεται η μονομερής τροποποίηση όρου σύμβασης καθώς και του επιτοκίου , 2) ότι οι αγοραστές πιστώσεων και οι διαχειριστές πιστώσεων υποχρεούνται στις σχέσεις τους με τους δανειολήπτες να ενεργούν καλόπιστα, δίκαια και επαγγελματικά και να παρέχουν στους δανειολήπτες πληροφορίες που δεν είναι παραπλανητικές, ασαφείς και ψευδείς  και 3) ότι  οι διαχειριστές πιστώσεων θεωρούνται δανειστές και προμηθευτές κατά την έννοια του ν. 2251/1994 (Α΄ 191) και υποχρεούνται να συμμορφώνονται με την κείμενη νομοθεσία περί προστασίας καταναλωτή, με τον Κώδικα Δεοντολογίας, με τους κανόνες που διέπουν τη χορήγηση πιστώσεων που ισχύουν για τα πιστωτικά ιδρύματα, συμπεριλαμβανομένου του ν. 4438/2016 (Α΄ 220), καθώς και με όλες τις αποφάσεις της Τράπεζας της Ελλάδος που σχετίζονται με πιστώσεις που χορηγούνται από πιστωτικά ιδρύματα και χρηματοδοτικά ιδρύματα της υποπερ. αβ) της περ. α) της παρ. 5 του άρθρου 3 του παρόντος και να λαμβάνουν ειδική μέριμνα για κοινωνικά ευπαθείς ομάδες και τέλος, 4) ότι σύμφωνα με τη νομοθεσία  εφόσον ζητηθεί από τον οφειλέτη, οι Εταιρείες ενημέρωσης οφειλετών υποχρεούνται να παρέχουν σε αυτόν εγγράφως και ατελώς πλήρη και ακριβή αναλυτικά στοιχεία για το ύψος και την προέλευση της ληξιπρόθεσμης οφειλής, κατά κεφάλαιο, τόκους, έξοδα και προσαυξήσεις, όπως αυτές έχουν προσδιορισθεί από τον δανειστή, εντός δέκα (10) εργάσιμων ημερών από την πρώτη προφορική επικοινωνία.

 

 

Στο σημείο αυτό αξίζει να σημειώσουμε ότι η Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή αποτελεί υπηρεσία της Γενικής Διεύθυνσης Αγοράς και Προστασίας Καταναλωτή της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου του Υπουργείου Ανάπτυξης, σύμφωνα με το Π.Δ. 5/2022 (Α’ 15) «Οργανισμός Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων» στην οποία απευθυνθήκαμε υποβάλλοντας την σχολιαζόμενη καταγγελία καθώς είναι αρμόδια, μεταξύ άλλων και για λήψη και επεξεργασία καταγγελιών, αναφορών και παραπόνων καταναλωτών και ενώσεων καταναλωτών για παράβαση των κανόνων που αποβλέπουν στην προστασία των καταναλωτών στους τομείς των αγαθών και των υπηρεσιών, καθώς και των κανόνων που αφορούν στην προστασία των οφειλετών από αθέμιτες πρακτικές ενημέρωσης. Η ανωτέρω υπηρεσία έχει επίσης αρμοδιότητα να  παρακολουθεί και να εποπτεύει την εφαρμογή των κανόνων για προστασία των καταναλωτών στους τομείς των αγαθών και υπηρεσιών και ιδίως του Ν.2251/1994 και να επιβάλει διοικητικές κυρώσεις στους παραβάτες των διατάξεων του ρυθμιστικού πλαισίου προστασίας του καταναλωτή.

 

 Η απόφαση της Διεύθυνσης Προστασίας Καταναλωτή

Με τη σχολιαζόμενη απόφαση, η ως άνω υπηρεσία  επέβαλε πρόστιμο ύψους 10.000 Ευρώ στην καταγγελλόμενη εταιρεία διαχείρισης δανείων από δάνεια και πιστώσεις (Α.Ε.Δ.Α.Δ.Π.) για παραβίαση της καταναλωτικής νομοθεσίας, δικαιώνοντας τον αγώνα της ανωτέρω δανειολήπτριας και έδωσε ένα γενναίο μάθημα στις εταιρείες διαχείρισης δανείων από δάνεια και πιστώσεις οι οποίες συχνά παρανομούν και εφαρμόζουν τακτικές αισχροκέρδειας σε βάρος των δανειοληπτών. Εν κατακλείδι, μετά την ως άνω καταγγελία μας, η δανειολήπτρια κατάφερε να λάβει βεβαίωση ολοσχερούς εξόφλησης της οφειλής της από την ως άνω εταιρεία, η οποία εν τέλει αναγνώρισε ότι η εντολέας μας είχε τηρήσει τους όρους της σύμβασης του δανείου και ότι δεν περιήλθε σε υπερημερία.

 

 Την υπόθεση χειρίστηκε η γράφουσα.

 

Ευγνωσία Παπαδοπούλου

ΜΔΕ Διεθνών Σπουδών

 

*Σημειώνεται ότι σε καμία περίπτωση οι εδώ προσφερόμενες πληροφορίες δεν μπορούν να θεωρηθούν ως παροχή νομικών συμβουλών, ούτε μπορούν να αντικαταστήσουν την εξατομικευμένη παροχή νομικών υπηρεσιών. Ως εκ τούτου, η πρόσβαση στις σχετικές πληροφορίες δεν εκλαμβάνεται ως σχέση εντολής ανάμεσα στους επισκέπτες – χρήστες του δικτυακού τόπου και στο δικηγορικό γραφείο της γράφουσας και κατόχου του διακτυακού τόπου. Περαιτέρω, σημειώνεται ότι απαγορεύεται βάσει Κώδικα περί Δικηγόρων η παροχή νομικών συμβουλών άνευ της ανάλογης αμοιβής (άρθρο 57 Ν. 4194/2013 όπως τροποποιήθηκε και ισχύει).

 

! Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευματικής Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη.